HomeZakelijkDit moet je doen...

Dit moet je doen met bedrijfsafval

Bedrijfsafval is misschien niet direct het eerste waar je aan denkt wanneer je jouw eigen bedrijf start. Maandenlang heb je je waarschijnlijk bezig gehouden met doelstellingen, marketingstrategieën, processen operationaliseren, noem zo maar op. Vergeet alleen niet dat bij de bedrijfsvoering ook een plan hoort met betrekking tot bedrijfsafval. Je kunt dit afval immers niet laten staan. Wat je allemaal kunt regelen met betrekking tot bedrijfsafval lees je in deze blog.

 

Het inzamelen van bedrijfsafval

Een bedrijf is zelf verantwoordelijk voor het gescheiden inzamelen van de verschillende afvalstromen binnen het bedrijf. Sterker nog, bedrijven zijn dit wettelijk verplicht te doen. En dat is maar goed ook. In Nederland wordt een volledig circulaire economie nagestreefd. Dit is een economie waarin geen afval meer aanwezig is, maar waar afvalstromen juist worden gebruikt als grondstof voor nieuwe producten. Dit is natuurlijk goed voor het milieu. Minder fossiele brandstoffen zullen nodig zijn om te produceren, waardoor bomen kunnen blijven staan bijvoorbeeld minder aardgas nodig is.

 

De afvalstromen

Zoals benoemd ben je als ondernemer verplicht de afvalstromen gescheiden in te zamelen. Maar welke afvalstromen zijn er nu precies? De drie meest bekende stromen zijn restafval, papier en glas. Bij restafval gooi je simpelweg al het afval dat niet recyclebaar is en dus niet verder gescheiden kan worden. Producten als verpakkingen, drukwerk, enveloppen, kranten en tijdschriften gooi je natuurlijk in de papierbak weg. Flessen, potten, glazen en glasscherven horen vanzelfsprekend in de glasbak. Naast deze stromen kennen we swill afval, PMD en vertrouwelijke papieren. Swill bestaat uit organisch materiaal van voornamelijk horecagelegenheden, cateringbedrijven, zorginstellingen en doorstroomlocaties. PMD staat voor Plastic, Metalen en Drankenkartons. Vertrouwelijke papieren dienen op hun beurt weer om beschermde en veilige wijze vernietigd te worden.

 

De juiste afvalbak

Als je hebt vastgesteld in welke mate de afvalstromen binnen jouw bedrijf voorkomen, kun je de juiste afvalcontainer kiezen. Je kunt een afvalcontainer huren in wel vijf verschillende maten die variëren van 240 liter tot 1700 liter. In het kleinste formaat passen zo’n 4 vuilniszakken en in het grootste formaat wel 29 vuilniszakken. Bedenk dus goed hoeveel afval er ongeveer per stroming weggegooid gaat worden. Daarnaast kun je ook kiezen hoe vaak je de afvalcontainer wilt laten legen. Van een keer per vier weken, tot twee keer per week. Bedenk hierbij ook goed wat je budget is. Per afvalstroming betaal je een bepaald bedrag per maand dat uiteraard afhankelijk is van de grootte van de bak en hoe vaak deze vervolgens geleegd wordt. Je kunt tussentijds het abonnement laten aanpassen indien je merkt dat het aantal keer dat de afvalbak wordt geleegd niet aansluit bij de afvalproductie.

Interessant voor jou?

Meer in dit onderwerp

Het wonder van digitale marketing bij Blauwe Monsters

Het wonder van digitale marketing is iets dat elke ondernemer zou...

Jouw toekomst in zicht: de rol van secretaresse en virtual assistant

Ben je gepassioneerd over administratie en wil je een belangrijke rol...

Super seat: de perfecte keuze voor jouw horeca inrichting en meubilair

Als je op zoek bent naar topkwaliteit horeca meubilair, dan ben...

Schoonmaakbedrijf Zwolle vs Hengelo: Ontdek de Beste Keuze voor Jou!

Ben je op zoek naar een betrouwbaar en professioneel schoonmaakbedrijf in...

Nu lezen

Waarom duurzaam wonen en bewuste keuzes belangrijk zijn

Het is geen geheim dat onze planeet in een kritieke fase verkeert. De noodzaak om duurzamere keuzes te maken is nog nooit zo belangrijk geweest. Maar waarom eigenlijk? Nou, simpelweg omdat we maar één aarde hebben. En als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen ook van...

Het wonder van digitale marketing bij Blauwe Monsters

Het wonder van digitale marketing is iets dat elke ondernemer zou moeten ervaren. En waar beter om dit te doen dan bij Blauwe Monsters? Dit toonaangevende bedrijf in Haarlem heeft de kracht om jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen, en je bedrijfsresultaten ongekende hoogtes...

Tips voor het schilderen van je huis

Wil je weten hoe je het beste aan de slag kunt gaan als je je woning een make-over wilt geven? Of heb je net een nieuwe woning gekocht en jeuken je handen om de boel onder handen te nemen? Lees dan gauw verder. Het schilderen van bijvoorbeeld...

De stappen voor een detox

Als drukke professional kan het soms moeilijk lijken om de tijd te vinden voor een volledige detox, maar het is absoluut de moeite waard om te investeren in het welzijn van jezelf, ten alle tijden. In deze blog bespreken we enkele eenvoudige, maar effectieve stappen om je...

Jouw toekomst in zicht: de rol van secretaresse en virtual assistant

Ben je gepassioneerd over administratie en wil je een belangrijke rol spelen in een organisatie? Dan is een carrière als secretaresse of virtual assistant misschien iets voor jou. Maar hoe ziet de toekomst eruit voor deze rollen en welke opleidingen heb je nodig om succesvol te zijn?...

Super seat: de perfecte keuze voor jouw horeca inrichting en meubilair

Als je op zoek bent naar topkwaliteit horeca meubilair, dan ben je bij Super Seat aan het juiste adres. Het is niet zomaar een naam in de industrie. Super Seat is een merk dat synoniem is geworden met kwaliteit, stijl en duurzaamheid als het gaat om horeca...